Medailérska tvorba Mariána Polonského
Počet zobrazení 3989
Marián Polonský sa narodil 23. augusta 1943 v obci Hubina, ktorá patrí do okresu Piešťany a Trnavského samosprávneho kraja. Jeho otec bol učiteľom a správcom viactriednej školy a mamka sa starala o rodinné prostredie a výchovu deti.
Už ako dieťa mal určitý vzťah k prírode a maľovaniu, čo nakoniec vyústilo do jeho rozhodnutia, že sa stane sochárom. Po absolvovaní Jedenásťročnej strednej školy v Novom Meste nad Váhom sa uchádzal o takéto štúdium v Prahe aj Bratislave, ale uspel až po tretíkrát na prijímacích skúškach na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave v roku 1962. Veľmi si to cenil a štúdiu sa venoval naplno. Pod vedením profesorov Fraňa Štefunku, Jozefa Kostku, Rudolfa Pribiša, Jána Kulicha sa postupne vypracoval na vzorného študenta sochárstva. Absolutórium na VŠVU v Bratislave dosiahol v roku 1969.
Po skončení školy sa začal venovať keramike v Modre, kde získal v roku 1970 ateliér. V rokoch 1971 – 1974 pôsobil ako odborný asistent u prof. Jána Kulicha, ale zároveň spolupracoval aj s keramikárom E. Majnholdom a vtedy začal tvoriť prvé rozmerné parkové plastiky a neskoršie aj série tanierov nadväzujúcich na renesanciu (Haimann, 2006).
Začiatkom osemdesiatych rokov sa začal intenzívnejšie venovať aj medailérskej tvorbe, v ktorej našiel nové impulzy pre svoju umeleckú činnosť. To ho natoľko zaujalo, že sa pomerne dlhšiu dobu zúčastňoval medailérskych sympózií v Uhorskom Hradišti, Kremnici a Nyiregyháze-Sóstó, kde sa prezentoval liatymi, ale aj razenými medailami. Vo svojej medailérskej tvorbe prezentoval tieto artefakty väčšinou bohatou obsahovou náplňou, ktorú dotváral jemne rytými reliéfmi. Počas svojho aktívneho pôsobenia, keď sa zaoberal keramikou a sochárskou činnosťou, bol členom Zväzu slovenských výtvarných umelcov, ale v ostanom období viac spolupracuje v zoskupení Združenia medailérov Slovenska.
Tu je potrebné zdôrazniť aj to, že autorsky sa výrazne prezentoval aj v zahraničí svojou pamätnou doskou sv. Cyrila a sv. Metoda v Bazilike Santa Maria Maggiore v Ríme roku 1998, ako aj inými dielami. Prehľad o jeho účasti na rôznych výstavách doma a v zahraničí je prezentovaný v knihe (Haimann, 2006), ktorá je zameraná predovšetkým na autorov mincí, medailí a vyznamenaní. Mal veľa samostatných výstav, ale najradšej sa zúčastňoval na výstavách kolektívnych, pretože to je aj príležitosť konfrontácie tvorby s inými, čo vedie umelca k novým impulzom v realizácii novej tvorivosti. Z výstav si odniesol aj viacero ocenení, z ktorých spomenieme aspoň Cenu sympózia v Nyiregyháze-Sóstó v roku 1988 a Cenu Bienaledi Dante Ravenna v roku 1989.
Prezentácia výberu z medailérskej tvorby Mariána Polonského
Od mladosti bolo jeho túžbou stať sa sochárom. Počas štúdia na VŠVU u prof. Rudolfa Pribiša v ateliéri reliéfneho sochárstva bol takto zameraný, ale určité okolnosti spôsobili, že napokon umelecky nespracovával mramor či iné horniny vhodné na sochárske monumenty. Najprv sa venoval dlhé roky umeniu realizovanému v keramike a potom drobnej plastike a medailérstvu.
V našom príspevku však venujeme pozornosť iba jeho medailérskemu umeniu, a to predovšetkým razeným medailám. Iba okrajovo sa dotkneme aj liatych medailí, ktoré sú udeľované pri príležitostiach oceňovania za inú umeleckú tvorbu alebo činnosť. V podstate je to výber z jeho tvorby, ktorá nám bola prístupná. Podrobnejší prehľad jeho pomerne rozsiahlej medailérskej tvorby je evidentný v dostupnej literatúre (Haimann, 2006).
1. Čestná medaila Albína Brunovského je ocenenie na počesť tohto významného slovenského grafika a ilustrátora, ktorý patril k zakladateľom festivalu Bienále animácie Bratislava (BAB). Medaila je udeľovaná tvorcom za výrazný prínos v oblasti animovaného filmu pre deti od roku 1999. Cenu tvorí diplom a medaila. Výrobca Mincovňa Kremnica 1999. Medailér: M. Polonský. Medaila s podstavcom: j., paT, Ø ? mm (obr. 1).
2. Cena Viktora Kubala je udeľovaná tvorcom za najlepší film v medzinárodnej súťaži, ktorý spĺňa špičkové kvalitatívne kritériá výtvarnej, animačnej a myšlienkovej jednoty v prepojení na adresáta – detského diváka. BAB je od roku 2003 aj súťažným festivalom, kde je udeľovaná táto cena, ktorú tvorí diplom a bronzová medaila v podobe sošky s podstavcom.
Výrobca Mincovňa Kremnica 2003. Medailér: M. Polonský. Medaila s podstavcom: j., paT, Ø 155 mm (obr. 2).
3. Cena SV. VOJTECHA – Cena Višegrádu, je udeľovaná režisérovi filmu z krajín Višegrádskej štvorky za výnimočné kvality súťažného animovaného filmu. Cenu symbolizuje soška sv. Vojtecha, ktorého kresťanské a humánne posolstvo spája ľudí v týchto krajinách. Výrobca Mincovňa Kremnica 2003. Medailér: Marián Polonský a Miroslav Cipár. Medaila s podstavcom: j., paT, Ø 175 x 170 mm (obr. 3).
Od roku 2016 sa festival BAB rozšíril o novú diskusnú platformu – uskutočnilo sa I. Medzinárodné fórum BAB na tému Od ilustrácie k animovanému filmu a koná sa pod záštitou a s finančnou podporou Ministerstva kultúry Slovenskej republiky. Organizátorom festivalu je Sekretariát BAB v BIBIANE, medzinárodnom dome umenia pre deti.
4. Medaila Universitas agriculturae Nitra venovaná pamiatke a výročiu vysokého poľnohospodárskeho školstva na Slovensku. Výrobca Mincovňa Kremnica 1996. Medailér: Marián Polonský. Medaila a., r., paT, pAg, pAu, Ø 80 mm (obr. 4).
5. Medaila „DOCTOR HONORIS CAUSA" Universitas agriculturae Nitra realizovaná pre účely udeľovania tejto hodnosti Slovenskou poľnohospodárskou univerzitou v Nitre. Výrobca Mincovňa Kremnica 2002. Medailér: Marián Polonský. Medaila a., r., paT so zlatým okrajom, Ø 100 mm (obr. 5).
6. Medaila SLOVACAE UNIVERSITAS AGRICULTURAE NITRIENSIS 1952 – 2012 venovaná pamiatke pôsobenia Slovenskej poľnohospodárskej univerzity v Nitre. Výrobca Mincovňa Kremnica 2012. Medailér: Marián Polonský. Medaila a., r., paT, Ø 80 mm (obr. 6).
7. Medaila SLOVACA UNIVERSITAS AGRICULTURAE NITRIAE CONDITA A.D. MCMLII venovaná pamiatke pôsobenia Slovenskej poľnohospodárskej univerzity v Nitre. Výrobca Mincovňa Kremnica 2016. Medailér: Marián Polonský. Medaila a., r., paT, Ø 80 mm (obr. 7).
8. Medaila Spoločnosti pre osteoporózu a metabolické ochorenia kostí (SOMOK), o.z. Slovenskej lekárskej spoločnosti (SLS) začala pri príležitosti 15. výročia svojho vzniku v roku 2013 udeľovať vlastnú medailu. Výrobca Mincovňa Kremnica 2016. Medailér: Marián Polonský. Medaila a., r., paT, Ø 80 mm (obr. 8).
Averz medaily je rozdelený v ploche na štyri pravouhlé kruhové výseky. V ľavom hornom výseku je zobrazená štruktúra zdravej kosti, diagonálne vpravo dole je zvýraznená chorobou deštruovaná štruktúra kosti. Stredom medaily, v horizontálnej línii je v troch riadkoch nápis SPOLOČNOSŤ PRE OSTEOPORÓZU A METABOLICKÉ OCHORENIA KOSTÍ. Vpravo hore, vo voľnej a čistej ploche je nápis v anglickom jazyku SLOVAK MEDICAL ASSOCIATION. Diagonálne, v ľavom dolnom kruhovom výseku je nápis SLOVENSKÁ LEKÁRSKA SPOLOČNOSŤ. Na reverze medaily sú vzájomne prepojene skomponované názorné tabule s časťami ľudskej kostry. V hornej časti v strede je predlaktie s rukou. Cez celý reverz v podklade, diagonálne zľava hore, smerom doprava nadol je zobrazená zdravá štruktúra kosti, postupne až po štruktúru deštruovanú ochorením.
Výber z medailérskej tvorby Mariána Polonského nám poukazuje na jeho umenie stvárnenia námetu medaile v precíznom prevedení, kde formou prepájania fantazijných a reálnych prvkov dokáže vytvoriť na miniatúrnej ploche až surrealistické alebo nadrealistické dielo s veľkou vypovednou hodnotou. Vyplýva to aj z toho, že je veľký ctiteľ a obdivovateľ nášho významného slovenského maliara, grafika a ilustrátora Albína Brunovského a takto aj jeho pokračovateľom v slovenskej medailérskej tvorbe.
Usmernenia z domáceho rodinného prostredia a kvalitné základy umeleckej tvorby, ktoré získal Marián Polonský na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave, mu otvorili cestu k reálnemu žitiu, ale aj vlastnej tvorivej činnosti. Teoretické poznatky a praktické skúsenosti potrebné pre realizáciu umeleckej tvorby dotýkajúcej sa keramiky, sochárstva a medailérstva neustále rozširoval a zdokonaľoval. Takto sa postupne dopracoval k určitému majstrovstvu a novým trendom hlavne v medailérskej tvorbe. Jeho medaily svojím námetom a spracovaním patria k unikátom, čo je odrazom najmä jemnej gravírovacej techniky a figurálnych motívov. Pre ctiteľov medailérskej tvorby sú medaily Mariána Polonského ozajstnými skvostami a slúžia na oceňovanie v mnohých odvetviach kultúry, vedy, ale aj spoločenského diania medzinárodného významu.
Zdroj: Jozef Slávkovský, Pohľad na strednú a mladšiu generáciu našich rytcov, medailérov a sochárov - medailérov